A. G. Matoš [1917], Feljtoni i eseji (Naklada "Juga", Zagreb), 151 pp. [word count] [Matos_Feljtoni_eseji].
Sličan muzikalni program napisa Balilla Pratella, primivši u ostalom iz natječaja
Baruzzi jednoglasno nagradu od 10000 K za operu La Sina d’
Vargoȕn, što je vrlo uspjela u bolonjskom kazalištu Comunale. Italija
nema po toj teoriji velikih glazbenika kao Debussy, Dukas, Charpentier, R.
Strauss, Edw. Elgar, Misorskij, Rimski Korsakov, -- 44 -- Glažunov i
Sibilius zbog glupih i tradicionalističkih konservatorija, pa velikih izdavača i
muzikalnih poduzetnika. Valja uništiti vladanje pjevača i ljudski glas ne smije
biti važniji od orkestarskog instrumenta. Svaki muzičar mora ujedno biti autor
svog libretta (kao R. Wagner), Treba ukinuti crkvenu glazbu
zbog bankrota svih vjerovanja. Kontrapunkt i fuga će biti zamijenjena harmonijom
polifonijskom, logičnim stapanjem kontrapunkta i harmonije. Dosadašnji ritam
plesa bit će nadomješten polifonijom u slobodnom poluritamskom tempu. Treba
izraziti muzikalnu dušu gomila, velikih industrijskih radionica, parobroda,
automobila i aeroplana u glorifikaciji stroja i pobjedničkom triumfu
elektriciteta.
A. G. Matoš [1917], Feljtoni i eseji (Naklada "Juga", Zagreb), 151 pp. [word count] [Matos_Feljtoni_eseji].
|