Ivan Aralica [1998], Graditelj svratišta (Školska knjiga, Zagreb), 424 pp. [word count] [Aralica_Graditelj].
Gradnja centralnog svratišta na Turiji nije bio nikakav hir
novopečenog maršala, već sastavni dio plana da se
ilirske pokrajine vežu sigurnim i udobnim
prometnicama, kako bi se duga obala i kopnena
granica mogle braniti ako ih neprijatelj napadne na
bilo kojem mjestu. To je trebao biti početak
masovnije izgradnje krčama i prenoćišta koje će se
nanizati na dugom putu od Zadra do Dubrovnika.
Objekata za koje je Dandolo, kao promicatelj
privrednog života, davao upute gdje da se grade,
tumačio korist od njih i za vlasnike i za putnike,
nudio kredite ako krčmari obećaju držati rezervne
konje za slučaj nužde u poštanskom prometu i na
kraju, gorko razočaran što mu se pozivu i ponudi
nitko nije odazvao, grdio tromost narodnog duha koji
da je posljedica utjecaja bivših nenarodnih režima
što su ljude namjerno držali u neznanju. I tako,
gdje nije bilo dobrovoljnog odziva, da bi se ljude
koji ne znaju što je dobro i korisno zaštitilo od
njih samih i -- 199 -- neznanja općenito, i u pitanju svratišta
primjenjeno je revolucionarno nasilje, koje bi imalo
značiti nasilje s plemenitom svrhom.
Ivan Aralica [1998], Graditelj svratišta (Školska knjiga, Zagreb), 424 pp. [word count] [Aralica_Graditelj].
|