A. G. Matoš [1917], Feljtoni i eseji (Naklada "Juga", Zagreb), 151 pp. [word count] [Matos_Feljtoni_eseji].
-- 50 -- svih
novotara vrijedjaše sličnom paradoksalnom mladenačkom pretencioznošću. Slične
proteste izazvaše romantici, simboliste, dekadenti, Ruskin ustavši proti
biciklu: »jer Bog htjede, da čovjek stupa polako«, pa B. Shaw sa novim
kazalištem »Gore čela«. »Ne vežimo se nikad prošlošću, ni u djelima, ni u
mislima«, veli Emerson, a njegov kvietistički djak Maeterlinck nas poučava, da
odbijemo sve savjete prošlosti, da je u svakom napretku glavni posao uništavanje
tradicionalizma i da ne krzmamo do krajnosti upotrijebiti naše rušilačke sile.
Žena, Flaubertov »prozor vječnosti«, odista je već dosadila sa svojim smiješnim,
muškaračkim zahtjevima i sa vječnim ljubavnim litanijama u modernoj umjetnosti,
sa svojim M. Prevostima i vječnim Norama. Moderni esteti i artisti odoše često
predaleko u svom preziranju savremene tehničke kulture. Duh imitacije i rutine
odista škodi umjetnosti, kao i stvaranje za novac i laskanje ukusu glupe kese i
glupe gomile. Naročito u Italiji, klasičnoj zemlji umjetničkoj, ubija taj
tradicionalizam i merkantilizam originalnost i pravu umjetnost, te ne spadoše na
niske grane samo muzika i plastične umjetnosti već i literatura, pa vidimo medju
snobovima, šarlatanima i plagiatorima takav sjajan dar, kakav je Rapagnetta
narečeni D’ Annunzio.
Istina i futuriste pate od domaće talijanske bolesti, od deklamatorske
megalomanije i šarlatanerije, ali oni su i u tim svojim manama iskreni,
zastupajući kao slavitelji industrializma, kao pjesnici modernog rada i
energije, onu novu Italiju, koja je napučila Argentinu i stvorila, ako i tudjim
kapitalom, sasvim modernu silnu industrijsku
A. G. Matoš [1917], Feljtoni i eseji (Naklada "Juga", Zagreb), 151 pp. [word count] [Matos_Feljtoni_eseji].
|