Barne Karnarutić [1584], Djela (Matica hrvatska, 2002., Zagreb), 215-308 pp. [broj pojavnica] [Karnarutic_Djela].
-- 211 -- o čemu onda uhoda obavještava
Zrinskoga. Informacijom uhode radnja se iz Sigeta prenosi u Sarajevo. Do
češće promjene pripovjedačeva motrišta dolazi od epizode šikloškoga pohoda
pod vodstvom Alapićevim. Karnarutić od Kronike dosta
odstupa u prikazu sultana Sulejmana i velikoga vezira Mehmeda Sokolovića.
Črnko kao kroničar nije mogao opisati što se dešavalo u turskom taboru, osim
onoga što su donosili uhode. Karnarutić međutim “zna” i ono što se tamo, u
sultanovu šatoru ili pred njim, zbiva. Dva puta se autor “zalijeće” u
blizinu sultana: prvi put na kraju trećega “dila” kad se rasrđeni car tuži
veziru na ogorčeni otpor Zrinskoga; i poslije i, istodobno, posljednji put,
kad sultan, ostario i iznemogao, i uz to do krajnosti razdražen što ni za
mjesec dana tolika njegova vojska nije zauzela tvrđavu, umire. Takva ga
zatječe Sokolović koji će zatajiti njegovu smrt i narediti posljednji juriš;
taj je najzad urodio plodom.
Strukturirano u četiri “dila” (pjevanja), Vazetje se —
kazano je naprijed — odlikuje umjerenom primjenom metaforike. Ipak, jezična
materija iz koje izrasta ep, svojom organiziranošću nedvoumno pokazuje
autorovu namjeru da “ukrašeno govori” o predmetu koji je izabrao za
opjevavanje. Osobito je to “ukrašavanje” vidljivo u opisu sultanova konja i
njegove pratnje, a gdjekad i samoga sultana. Sultanov je konj tih i miran
kad stoji, a u pokretu brz “kako sokol”; nakit na njegovoj ormi takav je
kakav “svit ne nahodi”; za konjima koji su bili u sultanovoj pratnji “Turak
kako mravi varvljaše se za njim”. Dugmad na carevoj odjeći bila je od
dragoga kamenja “s kih kako plamici ognjeni gredihu”.
Karnarutić je iznašao i jedan poseban motiv u izražavanju pogubnosti
povijesnoga trenutka: sultan je, naime, preko svoje raskošne odjeće òpasān
“pasom (...) Stipana hercega”, a o boku mu visi sablja Skender-bega.
Herceg-Stjepan i Skender-beg historijska su lica i ujedno simboli otpora
koji je skršen i koji za sultana znači trijumf; s takvim simbolima, eto,
pojavljuje se u Karnarutićevoj predodžbi turski sultan; oni, ti simboli, na
poseban način svjedoče kako su zemlje nekadašnjih vlasnika pojasa odnosno
sablje pod nogama sultanovim! Taj pojas i ta sablja u tome kontekstu
invencija su autorova; nema o njima spomena ni u kakvoj literaturi ni u
Črnkovoj Kronici. Sliku dopunjuje i prikaz careve
pratnje: sto “ulakov”
Barne Karnarutić [1584], Djela (Matica hrvatska, 2002., Zagreb), 215-308 pp. [broj pojavnica] [Karnarutic_Djela].
|