A. G. Matoš [1917], Feljtoni i eseji (Naklada "Juga", Zagreb), 151 pp. [word count] [Matos_Feljtoni_eseji].
-- 44 -- Glažunov i
Sibilius zbog glupih i tradicionalističkih konservatorija, pa velikih izdavača i
muzikalnih poduzetnika. Valja uništiti vladanje pjevača i ljudski glas ne smije
biti važniji od orkestarskog instrumenta. Svaki muzičar mora ujedno biti autor
svog libretta (kao R. Wagner), Treba ukinuti crkvenu glazbu
zbog bankrota svih vjerovanja. Kontrapunkt i fuga će biti zamijenjena harmonijom
polifonijskom, logičnim stapanjem kontrapunkta i harmonije. Dosadašnji ritam
plesa bit će nadomješten polifonijom u slobodnom poluritamskom tempu. Treba
izraziti muzikalnu dušu gomila, velikih industrijskih radionica, parobroda,
automobila i aeroplana u glorifikaciji stroja i pobjedničkom triumfu
elektriciteta.
Te misli šire, upravo nameću futuriste najživljom štamparskom i usmenom
propagandom, izazivajući i uzbudjujući općinstvo svim sredstvima, pretvarajući
svoje javne nastupe u nerede i skandale kao ono u tršćanskom kazalištu Rossetti,
u milanskom lirskom kazalištu, u Turinu, u napuljskom kazalištu Mercadante itd.
Sve te manifestacije svršavaju šakama, miješanjem vlasti, pa se tako futurizam
nameće javnosti silom demonstracija i nereda. Da se vidi kako ti gospodari
budućnosti osvajaju sadašnjost, evo njihovog prvog proglasa Mlječićima: »Mi
odbijamo staru Veneciju izmoždenu boležljivim vjekovnim nasladama, ma da smo je
dugo ljubili i posjedovali u čemernosti dugog nostalgijskog sna. Mi odbijamo
Veneciju Stranaca, tržište antikvara i staretinara varalica, privlačivu tačku
snobizma i sveopće gluposti, postelju skrhanu nebrojenim karavanama ljubavnika,
skupocjenu kadu za kurtizane.
A. G. Matoš [1917], Feljtoni i eseji (Naklada "Juga", Zagreb), 151 pp. [word count] [Matos_Feljtoni_eseji].
|