Welcome to the Croatian Language Corpus   Croatian
   home |  Riznica |  documentation |   
Mirna Cvitan-Černelić, Djurdja Bartlett, Ante Tonči Vladislavić [2002], Moda. Povijest, sociologija i teorija mode (Školska knjiga, Zagreb), 372 pp. [word count] [Moda].
Previous page

Next page

-- 97 --

20. stoljeću, novi strojevi za glačanje i glačala s pogonom za vodenu paru. Svi su ti izumi ubrzali tempo obavljanja krojačkih zadataka[ERROR: no link :]

Najraniji šivaći strojevi mogli su šivati od 800 do 900 uboda u minuti. Upotreba električne struje njihovu je brzinu povećala na dvije do četiri tisuće uboda u minuti. (Helfgott, op. cit., str. 38)

, ali nisu povećali broj odjevnih predmeta na kojima se moglo istodobno raditi.

Uvođenje parnog stroja za višeslojno krojenje materijala u sedamdesetim godinama 19. stoljeća bilo je rana iznimka od odnosa jedan naprama jedan između pojedinačnog odjevnog predmeta ili njegova segmenta i pojedinačnog poslužitelja ili poslužiteljice stroja. Njemu je u devedesetim godinama istog stoljeća slijedilo uvođenje prenosivog električnog noža za višeslojno krojenje. Oni su pojedinačnom radniku ili radnici omogućavali istodobno krojiti do dvadeset i četiri sloja tkanine[ERROR: no link :]

Kidwell i Christman, op. cit., str. 81.

. Budući da su točnošću, djelotvornošću i lakoćom rukovanja očito bili u prednosti pred ručnim pomagalima, ti su novi strojevi učinili zastarjelom upotrebu kratkog krojačkog noža i škara.

Svim radnicima i radnicama u odjevnoj struci bio je zajednički problem rada s mekim i bezobličnim sirovinama koje su stoga zahtijevale — i još zahtijevaju — mnogo individualne ručne obrade prije nego što se prepuste strojevima[ERROR: no link :]

Levine, op. cit., str. 11.

. Još nedavno, u sedamdesetim godinama, jedno je istraživanje procijenilo da se tek dvadeset posto vremena šivača ili šivačice troši na samo šivanje, a ostatak na pripremu proizvoda i završnu doradu gotovih proizvoda[ERROR: no link :]

Louise Lamphere, „Fighting the Piece-Rate System” [„Borba protiv sustava plaćanja po komadu”], u Case Studies on the Labor Process [Studije slučaja o radnom procesu], op. cit.

. Industrijski razvitak, koji sve više podijeljenom procesu proizvodnje dodaje sve veći broj specijaliziranih tvorničkih radnika ili radnica — i strojeva — neizbježno stvara dodatan prazni hod između operacija, koji se može i ne mora nadoknaditi njihovom povećanom produktivnošću.

Ta razmjena dobitaka u proizvodnji i porasta kompleksnosti, na industrijskoj razini ponavlja dvosmislenost što okružuje utjecaj šivaćeg stroja na proizvodnju odjeće kod kuće. Premda se šivaći stroj reklamirao kao naprava za uštedu rada, bilo je tvrdnji o tome da je on prije poslužio za povećavanje očekivanja onoga što se od odjeće (te stoga i od švelje) očekivalo, što je vodilo proizvodnji sve kompleksnijih odjevnih predmeta, koja je zahtijevala više šavova, obruba, nabora i volančića[ERROR: no link :]

Ava Baron i Susan E. Clepp, “If I didn’t have my sewing machine... Women and Sewing-machine Technology” [Da nema mojeg šivaćeg stroja... Žene i tehnologija šivaćeg stroja”], u J. M. Jensen i Sue Davidson, ur., A Needle, A Strike: Women Needleworkers in America [Igla, svitak, štrajk: šivačice u Americi], 1984, str. 37.

, i omogućavala „joj da stavi stotinu poruba ondje gdje je nekad stavljala tri”[ERROR: no link :]

Vidi Margaret L. Brew, American Clothing Consumption 1879-1909 [Potrošnja odjeće u Americi 1879-1909], Sveučilište u Chicagu, doktorska disertacija, 1948, str. 424.

. Ta tendencija prema sve većoj kompleksnosti odjeće, koju je olakšao šivaći stroj, može poslužiti kao primjer općenitije proturječnosti između proklamiranih svojstava uštede rada u kućanstvu pri upotrebi njegovih mehaniziranih oblika i tome protivnog porasta očekivanja potrebe za radom što ih takva oprema donosi sa sobom.

U tvornicama, novi su strojevi utrli put izvanrednom proširenju zasebnih tipova radnika i radnica, koji su obavljali specijalizirane radne zadatke kao što su obično ravno šivanje, „heftanje”, paranje, priprema glačanja, kontrola kakvoće materijala, itd. Svi su oni olakšali sve veće približavanje prêt-à-porter odjeće kompleksnosti ručno šivanih odjevnih predmeta, a nisu pokazivali sklonost prema razvoju vidljivo različitih, standardnijih proizvoda što bi odražavali novije načine proizvodnje.



Previous page

Next page


Mirna Cvitan-Černelić, Djurdja Bartlett, Ante Tonči Vladislavić [2002], Moda. Povijest, sociologija i teorija mode (Školska knjiga, Zagreb), 372 pp. [word count] [Moda].

© 2006-2009 by the Institute of Croatian Language and Linguistics

Powered by PhiloLogic
with extensions by D. Ćavar