Welcome to the Croatian Language Corpus |
home | Riznica | documentation | |
Dubravka Oraić Tolić [2000], Dvadeseto stoljeće u retrovizoru: züriški eseji (Školska knjiga) [word count] [Oraic_Dvadeseto].
Drugi svjetski rat završava velikom kupolom atomske bombe: moderna civilizacija dobila je priliku da dovrši svoj let u miru. Jeffersonov memorijalni centar u St. Louisu izgrađen je u obliku goleme parabole. Umjesto čvrstoga klasičnog slavoluka kao znaka trijumfa i moći, čovjek 20. stoljeća izabrao je kao simbol svoje civilizacije tanku putanju granate. Zrakoplov postaje sve vitkiji i brži, dok ne nadmaši brzinu zvuka. Bibi i Koka u Šoljanovoj drami Potop (1969.) ne mogu se sporazumjeti zbog grmljavine mlažnjaka u jednosobnom stanu uz zrakoplovnu luku. Nekako u to vrijeme snažne rakete ispaljuju čovjeka izvan
Zemljine orbite. U zrakoplovu Blériot se odlijepio
od zemlje uz pomoć motora — letio je poput anđela. U
svemirskom brodu Jurij Gagarin toliko se udaljio od
Zemlje da više nije osjećao njezinu silu težu —
lebdio je poput boga. Duboko iskustvo osvajanja
romantičnog satelita u srpnju 1969. nije bilo toliko
u činjenici što je čovjek uspio prevaliti
fantastičnu udaljenost i sretno se vratiti, nego u
tomu što se Mjesec istodobno mogao vidjeti na TV
ekranu — u iluziji, i na nebu — u zbilji. Na
autoportretu Sigmara Polkea
Polke kao astronaut (1969./71.) slikar se
pojavljuje na svodu od zemaljskih kugla i
kozmonauta: lice mu je napuhani balon, oči dva TV
ekrana. Na slici Thomasa Bayrlea
Više ne moramo letjeti. Slike svijeta dolijeću k nama u sobu.
Dubravka Oraić Tolić [2000], Dvadeseto stoljeće u retrovizoru: züriški eseji (Školska knjiga) [word count] [Oraic_Dvadeseto]. |